Auteur Topic: Holsbeek-Plein, 13 augustus 2011  (gelezen 7331 keer)

poepegatje

• Moderator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Holsbeek-Plein, 13 augustus 2011
« Gepost op: augustus 13, 2011, 21:46:38 pm »
Zaterdag 13 augustus 2011, zoonlief wordt vandaag 21 jaar en in Holsbeek wordt de jaarlijkse jogging van Holsbeek –Plein gelopen. Ik had daar vorig jaar goed gelopen, was er 1ste 50+ er geworden en ik had daar graag een vervolg aan gebreid. Maar m’n li achillespees was roet in ’t eten komen gooien, ik had me al voor ingeschreven en was van plan om er de pijn te verbijten en toch die fles te pakken. Dus was het telefoontje van organisator Jan Damen op maandag eigenlijk een goeie zaak voor m’n gezondheid. De Jan had een probleempje, ttz de arts die normaal voor de 1ste hulp zorgt moest verstek geven, en de Jan die graag alles in orde heeft voor z’n jogging was op zoek naar een vervanger. Via via was hij bij mij terecht gekomen, en zo’n lieve man als Jan kon ik dat toch niet weigeren. Dus (les excuses sont fait pour s’ en servir) heb ik m’n voorinschrijving geannuleerd en zou ik die dag voor de 1ste hulp (bij ongevallen, ongemakken….) instaan. Ik kon dus de jogging eens volgen door de ogen van de toeschouwer (hoopte ik toch).
Aangezien de jeugdlopen startten om 15u (en daar de meeste valpartijen gebeuren denk ik) ben ik rond 14u15 op m’n stalen ros gesprongen, ondanks de regen, en naar Holsbeek gefiest. Dat betekent dus één extra parkeerplaats voor een jogger/ster. De organisatie had reeds alle werk gedaan, alles stond klaar om iedereen op te vangen.
Een google maps overzichtkaart laat de lopers zien wat hen te wachten staat, en via een stafkaart kan hij/zij die kunnen kaartlezen aan de hand van de hoogtelijnen zien wat hen te wachten staat.
Mevrouw en dochter VDBosch verzorgen de gratis sporttasbewaking.
De jeugdlopen, met in totaal 52 lopers/sters verliep zonder problemen, de kinderen kregen een herinneringszak en medaille.
Ondertussen stromen de “groten” toe, iets minder in getale dan vorig jaar, maar wat wil je als Frank Deboosere zegt dat dit geen “rotzomer” is, dus iedereen met dit lang weekend naar de kust laat gaan (een kleine vergissing in ’t weerbericht begin van de week) en dan de hemelsluizen openzet.
Louis Cartoos was ook van de partij, ondanks een pijnlijke rug. Dus m’n 1ste klant, zij het alleen maar voor advies. Een Dafalganeke nemen ipv een Cola en ’t zal wel lukken Louis. (hopelijk heb ik gelijk, anders ga ik af als 1ste hulpverlener). De Demarsinmannen zijn ook met een 30 tal komen opdagen, de leute zit er goed in aan de tafel.
Ook de schoonzoon van m’n overbuur, Bart Peeters (nee niet diene  van de Radio’s) gaat zich wagen aan z’n 2de jogging van z’n carriere.
Om 16u dan de sirene van Jan Damen, de meute stuift weg, en de Jan heeft moeite om z’n sirene af te kunnen zetten.
Na een 5 min komen de koplopers de bocht omgevlogen, Hans VDBempt op kop, gevolgd op 2m door Michiel Nijs, dan Pieter Verschoren……en dan een gat, een groot gat. Die mannen vliegen. Ik had m’n geld vooraf op Michiel gezet, we duimen dat hij m’n tierce laat uitkomen. Wat later komt de rest eraan , de mannen van de voetbal van Holsbeek, Rikske Janssens, Ludwig , ….Carla Verhaegen….
Na een 10 tal minuten draait de voorfietser weerom de laatste bocht om voor de kermis, en ja, Hans VDBempt heeft zich losgewerkt, gevolgd door Pieter Verschoren en 3de Michiel Nijs. Daar gaat m’n geld dat ik ingezet had op PMD (Frans gokkantoor, bekend uit Tour de France, vooral van paardenwedrennen).  René Laeremans wordt 8ste  in 14’34” en 1ste 50+er. Vorig jaar liep ik hier 12’21”, met die tijd zou ik hier vandaag 4de geworden zijn. Michiel won hier vorig jaar in 11’09”, dit jaar loopt hij 11’13” en wordt 3de, het kan verkeren. Laat ons zeggen, Poepegatje gaat er voor in 2012. Een verdienstelijke Carla Verhaegen wordt tot haar eigen verassing 1ste dame.
Ondertussen moet seingever Danny Matthys z’n best doen om de 7,3 en 14,5 km lopers de juiste weg te tonen, de 7,3km loopt rechts binnen, de 14,5 km moet links aanhouden en via de tent aan de 2de ronde beginnen. Misschien volgend jaar een aanduidingsbord plaatsen bij ’t opdraaien voor de splitsing. Als je zo langs de kant staat te kijken valt het op hoeveel lopers er (ondanks de uitdrukkelijke vraag van de organisatie bij de inschrijvingen, duidelijk aangeduid, om het borstnummer op de borst te dragen) hun nummer op de rug dragen. Den Danny moest zich hees schreeuwen, “ 7 rechts, 14 links”. Ik denk dat hij dat nog een hele nacht gaat roepen.
Als 1ste draaide Erik Caluwaerts de tent in, gevolgd door  de rest van de meute. Dampende lijven stuiven voor ons door, de rode nummers hebben het er op zitten en lopen rechts binnen, de zwarte nummers gaan voor nog een rondje. ’t Dafalganneke van Louis heeft toch geen slecht gedaan, hij draait toch mee vooraan. Af en toe moeten de organisatoren/seingevers zich de longen uit het lijf roepen en fluiten om onvoorzichtige kermisgangers attent te maken aan aankomende lopers. Misschien best volgend jaar de nadars aan laten sluiten en zorgen voor één of 2 overstekplaatsen.
De 7,3 km werd gewonnen door Benny De Roover voor Bart VDBosch (iron Bart, met dat regenweer zal hij olie moeten smeren tegen ’t roesten) die slechts enkele seconden moet prijsgeven, 3de Marcel Laenen. 1ste dame: Jeannine VDHoeven, gegangmaakt door Rudi Strouven. Bart Peeters wordt knap 86de in z’n 2de wedstrijd. Er worden 139 lopers opgenomen in de uitslag.
Wat later stormt Erik Caluwaerts als 1ste de tent in, voor Marc Michiels en 3de Chriske Wouters. 9de wordt Dafalganman Louis Cartoos, 12de Rudy VDBosch (1ste Holsbekenaar) en 1ste dame: Paula Coenen. 92 finishers voor deze afstand.
De douches zijn zoals altijd in tenten, en dat systeem werkt wel.
Iedere loper krijgt een medaille en herinneringszak met flesje Horstbier, fles frisdrank, Actimel, potje yochourt, wafel, appel, sleutelhanger/lamp….er zijn veel plaatsen waar ’t veel minder is voor een voorinschrijvingsprijs van 3 euro.
Ik heb (gelukkig voor mij en nog beter voor de lopers) eigenlijk geen werk gehad als 1ste hulper, maar aangezien ik toch niet per prestatie betaald werd is dit zeker niet erg. Ik zou ’t maar erg vinden als je ’t voor ’t geld zou doen.
Dus geduldig gewacht tot de laatste loper binnen was, nog even overleg gepleegd met de echtgenoot van Fabiola Vermaelen (zit ook in ’t vak) over hoe Louis Cartoos z’n rugpijn verder moet behandelen. We hadden besloten dat het aangewezen is om samen met z’n eega aan paardrijden te gaan doen.
Later ( ik moest doorgaan, want de feestmaaltijd wacht thuis) volgt nog een prijsuitreiking en aanwezigheidstombola met oa een fiets en vele flessen wijn en bier….
Ondanks het tegenvallende weer was het toch weer een jogging van topniveau kwa organisatie en mooiheid van parkoers.
Uitslagen staan nu reeds op www.kwb-holsbeek-plein.be
Groeten vanwege uw dienaar
Poepegatje